Working book: Дорослий. Персонажі & Діалоги

Розповідаю, чому живі, об’ємні та нюансові персонажі важливіші, ніж правильно прописана сценарна структура.

Короткометражний фільм ДОРОСЛИЙ
2019, Львів, 17 хвилин
виробництво кінокомпанія RADAR
Odessa International Film Festival, Ukraine
Lviv International Film Festival Wiz-Art, Ukraine
Brno 16 Film Festival, Czech Republic
Tenerife Shorts Festival, Spain
Küstendorf Film & Music Festival, Serbia
Ukraina Festiwal Filmowy, Poland
Ukrainischer Kinoklub screening, Germany;

Коли каркас сценарію був вибудуваний, мета й конфлікт кожної сцени чітко прописані –  ми з акторами могли її наповнювати життям персонажів та разом створювати діалоги без ризику перетворити їх на звалище випадкових реплік. Яким чином ми будували роботу?

Розповім на прикладі сцени, де хлопці сідають у машину і згодом між ними починається сварка. По структурі сценарію – це класичний midpoint , третя поворотна точка. (Детальніше – читайте тут).

КРОК ПЕРШИЙ: хлопці отримували опис свого персонажа, чим починається і чим закінчується ця сцена (сідають в машину мирно – вибігають з машини посварені). Далі – імпровізація, 7-8 разів поспіль, яку я записувала на аудіо.

КРОК ДРУГИЙ: на наступні репетиції хлопці отримували приблизну послідовність реплік, які були складені з їхніх імпровізацій. Проте діалоги ще не детальні, а описові. З цим текстом вони знов імпровізували, але вже більш цілеспрямовано.

Вони всі всідаються в машину
РОМАН питається, скільки твому баті років? БОДЬКА каже що його пізно народили. ШПУР каже що ти на нього щось взагалі не подібний. ВАСЯ каже може ти прийомний
БОДЬКА емоційно “закривається”. Каже, та нє, то мій рідний батя, просто я на маму більше схожий, в мамин рід вдався.
ВАСЯ витягає в цей момент цигарку і каже, ну в тебе хоть батя є, а в мене вже третій вітчим. Питається у Роми чи є закурити. Сергій каже що в нього. Підкурює Васі. Бодя, мовчить. Всі трохи мовчать.
А потім БОДЬКА не витримує і каже Васі, може б ти вийшов на вулицю покурив. Та ладно, каже йому ВАСЯ, все вивітриться чо ти паришся. ШПУР піддакує йому – пахнючку повісиш. СЕРГІЙ захищає Васю, каже та він тіки одну цигарку і всьо.
Але Бодьку це не задовольняє. Він обурюється далі.
ВАСЯ хариться. ШПУР і СЕРГІЙ його заспокоюють.
Але ВАСЯ не заспокоюється. Відкриває вікно і каже БОДІ дихай! Надихався?
РОМАН йому каже одне слово “Вася” і Вася замовкає, тільки шось буркає під ніс.
СЕРГІЙ щоб розрядити обстановку каже ШПУРУ щоб діставав пиво.
ШПУР робить це весело і балакучо
ВАСЯ відкриває пиво 5 копійками “зараз покажу як тре пиво відкривати”, але розливає його. БОДЬКА профігіває і забирає пляшку, нечаянно обливає СЕРГІЯ. ВАСЯ намагається забрати пляшку. СЕРГІЙ виходить з машини, випускає БОДЬКУ. ВАСЯ виходить теж і каже що БОДІ пізда, бо він забрав його пиво. Вибігають. Починається потасовка.

КРОК ТРЕТІЙ: з цього раунду репетицій я вибирала лише те, що було потрібно для сценарію з точки зору розвитку історії та характеристик персонажа. Хлопці вивчали все напам’ять, включно з кожним матюком. Ось як виглядала фінальна версія діалогів.

РОМАН так я не поняв то твій батько чи дід?
СЕРГІЙ ти шо гониш
БОДЬКА та ясно шо батя.
ШПУР ти на нього взагалі не подібний, хіба вухами.
ВАСЯ може ти прийомний
БОДЬКА просто мене пізно народили.
ВАСЯ витягає в цей момент цигарку і каже, ну в тебе хоть батя є, а в мене вже третій вітчим. Але ще ні один, сука, тазік не подарив.
ВАСЯ витягає цигарку
ВАСЯ Рома, маєш кастьор?
СЕРГІЙ Вась, в мене є, тримай.
СЕРГІЙ підкурює ВАСІ через Бодьку, прям під його носом.
БОДЬКА може б ти не курив в мене в машині
ВАСЯ а чо?
БОДЬКА ну бо навіть я в себе в машині не курю.
ВАСЯ тут і так штиняє
ШПУР та Бодя пахнючку повісиш, все буде норм
СЕРГІЙ та шо, він цілу сігарєту буде викидати, я от щас вікно відкрию.
РОМАН в натурі, відкрийте вікно, щоб трошки сквознячок
БОДЬКА чувак, просто вийди на вулицю і покури
ВАСЯ (обертається до Боді) а я бачу, ти піздєц зайобістий тіп
СЕРГІЙ Та Вася, не гони
ШПУР Ну Вася
ВАСЯ (розвертається і крутить вікно) Давай дихай, дихай. Надихався?
РОМАН Вася, успокойся
ВАСЯ (замовкає, бурчить) заїбали, блядь
СЕРГІЙ Карочє Шпур давай діставай півас.
ШПУР витягає, дає
ШПУР тримай, лапай
ВАСЯ зараз я вам покажу як треба відкривати півчанський
Вася відкриває зубами, розливає, Бодька вихоплює з рук,
БОДЬКА блін Вася, шо ти робиш
ВАСЯ (забирає) та це моя піваха, віддай сюда
Бодька знервовано вириває ту пляшку назад і розливає на Сергія.
СЕРГІЙ Бодя, блядь, ти шо, довбойоб?
ВАСЯ Бодя, тобі пізда

АРКА ГЕРОЇВ. Функції героїв.

У трьох головних персонажів (Бодька, Роман і Вася) – були прописані *арки героїв, тобто трансформація, кардинальна зміна поведінки через обставини. У трьох другорядних персонажів (Шпур, Сергій і батько Бодьки) – були прописані їхні функції у розвитку історії. Ось як це виглядало.

БОДЬКА. Інтроверт. Простий, без претензій, але з розумними очима. З таким легко мовчати, і в компанії також він більше слухає, ніж говорить. В нього доброзичлива посмішка. Тілобудова – працьовита. Інженерний тип мислення, одягається зручно і просто. Зміна персонажа: з інтровертності – у мовчазну рішучість.

РОМАН. Симпатичний, навіть гарний. Людина з подвійним дном і великими лідерськими амбіціями, які він не поспішає демонструвати. Ніколи не знаєш, що в нього на умі. Розумний, швидко орієнтується в ситуації, дієвий і мстивий. Не прощає образ. Прагне домінувати. Зміна персонажа: з сірого кардинала – у лідера банди через символічний “скіпетр” – ключі від машини.

ВАСЯ. Різкий, швидкий, підірваний. Спочатку робить, потім думає. Його легко завести легко образити. З великої і небагатої родини. Він мускулистий, худий, може, трохи сутулий. З ним поруч некомфортно, ніколи не знаєш, що він зробить у наступну хвилину. Таких у школі ставлять на облік. Зміна персонажа: з passive agressive – у active agressive. Слухається лише Романа.

Функції інших персонажів: ШПУР – слухняна фізична сила. І вашим, і нашим. Він трохи вагається, йому теж трохи шкода Боді, але коли йому дається чіткий сигнал – активно діє. СЕРГІЙ – красунчик-зрадник. Він від початку на боці компанії, але грає роль хорошого друга Бодьки. Він єдиний, хто звертається до батька Боді по імені, бо він його знає з дитинства. БАТЬКО привід для Боді соромитись і ніяковіти. Своєю появою він підкреслює недолугість і машини, і самого Боді.

Наостанок кілька слів про проблеми, які вдалось перетворити на переваги:

ГАРАЖНА ЛЬВІВСЬКА МОВА. Власне, сама лексика не є моєю рідною, я родом з Наддніпрянщини, тому написати хороші діалоги районною галицькою мовою я не могла. Я їх видобувала як золотошукач, просіюючи тонни піску. На практиці це було просто часте і активне спілкування з хлопцями, яке я постійно фіксувала на аудіо і потім прослуховувала. По суті, хлопці є повноцінними співавторами сценарію. Наприклад, всі ці форми слова “пиво” – півас, півчанський, піваха – ми видобули з їхніх безкінечних імпровізаційних репетицій.

ПРИРОДНІСТЬ І ЛЕГКІСТЬ ДІАЛОГІВ. На початку ми зіштовхнулись з тим, що хлопцям було надзвичайно важко імпровізувати. Тому від опції імпровізації на знімальному майданчику я категорично відмовилась. Після редагування усіх діалогів – вони вивчили абсолютно все назубок, включно з кожним лайливим словом, вставкою, звуком ітд. Чітке розуміння, що і в який момент говорити дало можливість хлопцям розслабитись і почувати себе вільно в кадрі.

ОСОБЛИВОСТІ КОЖНОГО ПЕРСОНАЖА. Перед зйомками кожному хлопцеві ми зробили фотосесію на знімальній локації. По-перше, щоб вони звикли до камери. А по-друге, щоб роздивитись детальніше їхні людські особливості і використати це для історії. Наприклад, у Шпура кілька виразних бородавок на руці, тому саме він відкриває пляшку з пивом. Юлік бавиться і “їсть” вогонь з запальнички, тому його персонаж Вася показово робить то саме, коли батько просить прикурити. У Олега (Бодька) рожевіють щоки, коли він хвилюється, тому ми гримували всіх персонажів, замальовували їхній підлітковий рум’янець, залишали тільки Бодькові і знімали його крупно після сцени в багажнику і перед розбиттям скла. Всі ці візуальні нюанси були свідомо промальовані у сторіборді і закцентовані крупністю кадру.

books_for_scripts (1) workingbook (3) workingbook_theadult (3)