Working book: Дорослий. Структура сценарію

Розповідаю, як закласти у сценарій 200%, аби зрештою з того спрацювало хоча би 60%

Короткометражний фільм ДОРОСЛИЙ
2019, Львів, 17 хвилин
виробництво кінокомпанія RADAR
Odessa International Film Festival, Ukraine
Lviv International Film Festival Wiz-Art, Ukraine
Brno 16 Film Festival, Czech Republic
Tenerife Shorts Festival, Spain
Küstendorf Film & Music Festival, Serbia
Ukraina Festiwal Filmowy, Poland
Ukrainischer Kinoklub screening, Germany;

Починаючи працювати над Дорослим, я поставила перед собою одну головну задачу: написати класичну історію. 3 акти і 5 поворотних точок.  Всі ті речі, які я читала і вивчала про сторітелінг  – втілити у маленькому і простому сценарії. Ніяких наполеонівських планів.

Отже, задача: низка перипетій, які поглиблюються з кожною сценою і спричиняють трансформацію героя. Далі ви побачите, що це насправді не такий вже й легкий виклик, як здається на перший погляд.

Ось приблизно так виглядає класична сценарна структура. По факту, це схема Майкла Хога, який розширив і уточнив базову схему Сіда Філда.

Етапи написання

Я не писала сценарій у стандартному форматуванні (хто не в курсі що це, почитайте тут). Мій діалоговий лист також був окремо від синопсису. Тому загалом весь процес написання я поділила на ось такі етапи:

ПОСИЛ – ЛОГЛАЙН – СЛОГАН
(щоби розуміти вектор і легко відсікати зайве)

ПОСИЛ
Почуття гідності дорожче власної безпеки.

ЛОГЛАЙН
Боді сьогодні 18, і батько подарував йому свою стару “Ладу”. Однокурсники з училища приходять до нього на гаражі подивитись на машину. Але звичайний день народження обернеться справжньою боротьбою за своє.

СЛОГАН
Захисти своє.

КОРОТКИЙ ЗМІСТ 
(щоби історія була ритмічна і не було провисів)

Бодька приходить на гаражі побути наодинці з машиною, яка відтепер вже його.
АЖ РАПТОМ до нього приходять хлопці і порушують його ідилію. Він включається в розмову і радо показує його машину.
АЖ РАПТОМ Роман переймає ініціативу і починає порпатись у машині, відкриває капот, пропонує поміняти колесо. Вася ламає ручку від бічного скла.  Бодькі це не подобається, але він стримана людина і йому дуже хочеться похвастатись перед хлопцями.
АЖ РАПТОМ приходить його батько у трохи помятому вигляді, і похвастатись так яскраво вже не виходить, бо батя псує картинку своєю неприглядністю.
(і так далі до кінця….)

РОЗШИРЕНИЙ СИНОПСИС, ПОДІЛЕНИЙ НА СЦЕНИ ІЗ НАЗВАМИ
(щоб визначити мету кожної сцени і виділити в ній ключові моменти)

СЦЕНА 3. Батько

Батько підходить, вітається по черзі з хлопцями. Вітає Бодьку, він прийшов, бо обіцяв Боді дати йому інструменти для машини. Він трохи говорить з хлопцями, а потім йде у свій гараж, порпається там, знаходить гаєчний ключ, домкрат і монтіровку. Колесо в машині трохи підспущене, на ній не можна поки нікуди їхати (!), його треба підкачати (чи поміняти?).  

Видно, що батько – звичайний роботяга. Хоч його сину лише 18 – але він уже скоро виходить на пенсію. Спрацьований, втомлений, але зараз у нього хороший настрій, бо в сина день народження і він як батько нарешті спромігся подарувати йому щось насправді цінне. Не лише по вартості, але й просто тому, що це машина, яку він водив пів-життя і дуже її любить. Він також тішиться (старається цього не показувати, але в нього погано виходить, це така трохи горда батьківська посмішка, яка часто дратує їхніх дітей). Так от, батько втішений, що до його сина прийшли одногрупники, бо ж сам він знає, що його син досить закрита і соромлива людина.  

Хлопці одразу розуміють всі ці розклади, вони охоче вмикають режим «найкращих друзів», хвалять Бодька, хвалять машину. Батько ще більше радіє, він витягує цигарку і стукає себе по кишенях: де сірники. Роман йому підкурює своєю запальничкою, але дуже низько. Щоби підкурити, батькові треба нахилити голову. Бодькові загалом незручно, що він прийшов, він хоче якомога швидше позбутись його.

Батько це відчуває. Він показує в гаражі інструменти, і зокрема витягає на поличку монтіровку, фактично він – той, хто дає Бодькові умовну зброю, якою він потім себе і машину захистить.

Ключові моменти:

1. двояке ставлення Бодьки до батька. З одного боку, він любить його і вдячний за подарунок. Але з іншого боку, він його трохи соромиться, і при хлопцях це почуття ще більше підсилюється. 
2. хлопці вміло маніпулюють ситуацією, поводяться трохи гіперболізовано. Роман і далі проявляє як лідер, веде розмову.
3. батько – людина, яка прожила своє життя просто і скромно, без претензій. його машина – це ніби відображення його самого, втомлена, трохи запилюжена.
4. має бути чітка асоціація, що машина – це батя. Відповідно Бодька захищатиме не просто свою власність, він захищає і честь батька теж, за якого йому хоч і соромно, але він його любить і нікому не дозволить ображати ні себе, ні його.

А тепер давайте ще раз повернемось до схеми Майкла Хога і подивимось, які функції має кожен відтинок і точка, і чи є все це в історії Дорослого.

СЕТТІНГ: Перші 10% сценарію повинні описувати аудиторії щоденне життя вашого героя, ідентифікувати його, який він за характером, соціальним становищем, де живе, які має преференції.

Гаражі. Бодя приходить і відкриває свій.  В нього “нова” машина, але вона явно стара (деталі: захламлений бардачок, запилена торпеда – ніби попередня заявка батька Боді, який з’явиться пізніше).

АЛЬТЕРНАТИВА:  Герой має зіштовхнутись з можливістю, яка створить нове видиме бажання і герой розпочне свою подорож. Це нове бажання ще не є справжньою метою нашого героя, а лише поверховою, першим імпульсом.

Хлопці 16-18 років приходять до нього в гараж. Хтось знає його краще, хтось гірше. Ми дізнаємось, що в Боді день народження. Сам Бодя в принципі не проти похвалитись машиною і охоче про неї розповідає. Йому приємна увага, хоч хлопці і кепсько поводяться з машиною (відламують ручку, називають тазіком ітд)

НОВА СИТУАЦІЯ: Наступні 15% історії ваш герой реагує на нову ситуацію, яка розгортається після Можливості. Він призвичаюється до нових обставин, пробує зрозуміти, що відбувається довкола або формулює для себе певний план, щоб досягнути своєї свіжопоставленої цілі.

Несподівано для Бодьки приходить його батько, який виявляється доволі поважного віку, крім того він вбраний у старий, брудний робочий одяг. Бодька все ще намагається “тримати обличчя”, але він трохи розгублений від цього візиту, тому ніяково відмовчується, в той час як хлопці беруть батька “в оборот”, ніби й ведуть розмову, але ніби й трохи тролять.

ЗМІНА ПЛАНІВ: коли герой знаходить справжню мету, прописану в посилі. (У нас це – відновлення гідності). Це важлива точка, яка в принципі визначає чим зрештою закінчиться історія. На цьому етапі персонаж набуває нового досвіду та конкретизує свою мету.

Це один з моментів у Дорослому, який недостатньо добре і детально показаний. По суті, це мала би бути розмова з батьком або якась інша дія Бодьки, яка б демонструвала його ніяковість щодо батька і бажання відновити власне реноме. (У сценарії Бодька нарікає батькові, чому він ходить по вулиці у такому старому і брудному одязі. У фільмі це було вирізано через відсутність вдалих дублів).

РОЗВИТОК ДІЇ: герой потроху робить конкретні кроки, аби втілити свою мету. Щось вдається, щось не дуже. Але поки що нам здається, що герой впорається і все обійдеться малою кров’ю.

Бодя відчайдушно бореться за своє гідне обличчя, але раз у раз провалює “іспит”. Хлопці змушують його випити пива, яке він не любить, а потім як монголо-татарська орда – розсідаються всередині машини, затиснуваши Бодю посередині на задньому сидінні (позиція найслабшого). Вася курить у його машині і хамить йому.

ТОЧКА НЕПОВЕРНЕННЯ має дві важливі функції. Перша – це так зване “спалення мостів”, коли маски зірвано і назад вороття немає. Герой віддається повністю своїй справжній меті. Друга – це “цокання годинника”, коли включається умовний дедлайн і глядач розуміє, що у цієї історії є конкретний осяжний кінець. І він станеться, коли герой або досягне мети, або програє.

Бодя вириває з рук Васі пляшку. Конфлікт із приглушеного переходить у відкрите протистояння. Всі хлопці вискакують з машини, Вася погрожує Бодькові.

СКЛАДНОЩІ ТА ПІДВИЩЕННЯ СТАВОК: наступні 25% історії досягнення видимої цілі стає все більш складним, і героєві є що втрачати якщо він схибить. Вважається, що це одна з найскладніших частин для написанння в сценарії.

Вася, кривдник Боді, хоче побитись з ним, але хлопці не дають. Тоді Вася “б’є нижче пояса”, принижує його в інакший спосіб – вистрибує на дах Бодькиної машини і товчеться по ній. Бодька кидається захищати свою власність. Проте у хаотичній товкотнечі, де хлопці все ще намагаються стримати Васю і не дати їм побитись – Бодя раптом ненавмисне стукає Романа (який є сірим кардиналом, прихованим лідером, passive agressive, в той час як Вася – це active agressive). В цей момент розклади змінюються, і вся компанія вже – проти Бодьки. Він це розуміє і кидається тікати. Хлопці його наздоганяють, хапають і ведуть назад.

ВЕЛИКА НЕВДАЧА: Має щось статись із вашим героєм, аби глядачі повірили що герой точно з цього вже не вибереться, все втрачено. Він втрачає підтримку, його зраджують, він заходить в глухий кут ітд.

Бодьку спіткає найбільше приниження. Його засовують в багажник і закривають там, причому один з кривдників – це його старий приятель, тобто він переживає і приниження і зраду. Його на власний день народження нахабно запихають у його ж подарунок.

ОСТАННІЙ РИВОК: Побитий і розмазаний по асфальту головний герой тепер повинен ризикнути всім що має і використати кожен грам сили і мужності, яку він має щоб досягнути своєї мети. В цій стадії конфлікт накаляється до краю, дуже прискорюють ритм.

Бодька вилазить із багажника, можливо, в нього щойно навіть стався напад клаустрофобії, він важко дихає. Він бере монтіровку, яку йому лишив батько для ремонту машини, пробує відкрити машину, але хлопці закрились зсередини. Бодька вилазить на капот і дивиться противнику в обличчя. Той у відповідь принижує ще більше – тушить цигарку об торпеду.

КУЛЬМІНАЦІЯ: Кілька речей повинні спровокувати кульмінацію фільму. 1. Герой має зіткнутись в найбільшій перешкоді всієї історії 2. Він має визначити сам власну долю – не хтось за нього 3. Він також одночасно досягає і своєї початкової зовнішньої мети (похвастатись перед хлопцями, що він крутий)

Це забичкована об торпеду цигарка (жест відвертого зневаження) стає останньою краплею. Бодька розбиває лобове скло (нищить свою ж власність) аби вигнати загарбників (аби відновити людську гідність). Хлопці перелякано вибігають з машини і ховаються за спиною свого лідера. Їхній лідер, зважуючи всі “за і проти” кидає “символ влади” – ключі від машини – назад Бодькові. Той знову стає господарем на своїй території.

РОЗВ’ЯЗКА: “Роздача слонів”. Зазвичай фільм не закінчується просто досягненням мети героя. Часто це натяк на нове життя героя, адже свою попередню свою подорож він завершив.

Бодька зі скривавленою рукою сідає за кермо, тепер він знов “у руля”. Хлопці йдуть геть. Бодька включає знов ту музику, яку на початку була заглохла разом з мотором, бо він не вмів добре кермувати. Тепер ця музика – ніби маніфест його дорослості.

books_for_scripts (1) workingbook (3) workingbook_theadult (3)